Forskningsdatabase
Abstract

Rapporten giver en introduktion til portfolioevaluering som evaluerings- og arbejdsform. Med udgangspunkt i en redegørelse for det opbrud i evalueringsformerne som portfolioevalueringen er en del af, giver Ellen Krogh en grundig beskrivelse af portfoliomodellen som den anvendes i undervisning og andre sammenhænge. Der trækkes linjer ud til den vigtigste internationale forskning på området, og der refereres uddybende til det konkrete forsøgs- og udviklingsarbejde, som Mi’janne Juul Jensen med støtte fra Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser gennem de sidste 4-5 år har udført på Albertslund Amtsgymnasium. Det er rapportens synspunkt, at portfolioevaluering på afgørende måde kan styrke forbindelsen mellem læring og evaluering i undervisningen, og at den som en del af et bredt register af bedømmelsesformer kan udgøre et bidrag til eksamenssystemet i de gymnasiale uddannelser.

Fakta
Titel
Portfolioevaluering
Forfatter(e)
Ellen Krogh og Mi’janne Juul Jensen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 40
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
123
Udgivelsesår
2003

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv, skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.