Rapporten giver en introduktion til portfolioevaluering som evaluerings- og arbejdsform. Med udgangspunkt i en redegørelse for det opbrud i evalueringsformerne som portfolioevalueringen er en del af, giver Ellen Krogh en grundig beskrivelse af portfoliomodellen som den anvendes i undervisning og andre sammenhænge. Der trækkes linjer ud til den vigtigste internationale forskning på området, og der refereres uddybende til det konkrete forsøgs- og udviklingsarbejde, som Mi’janne Juul Jensen med støtte fra Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser gennem de sidste 4-5 år har udført på Albertslund Amtsgymnasium. Det er rapportens synspunkt, at portfolioevaluering på afgørende måde kan styrke forbindelsen mellem læring og evaluering i undervisningen, og at den som en del af et bredt register af bedømmelsesformer kan udgøre et bidrag til eksamenssystemet i de gymnasiale uddannelser.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Portfolioevaluering
Forfatter(e)
Ellen Krogh og Mi’janne Juul Jensen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 40
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
123
Udgivelsesår
2003
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.