Forskningsdatabase
Abstract

Forældre, fagprofessionelle og elever/lærlinge har prioriteret spørgsmål, vi mangler svar på, hvis vi skal sikre et bedre uddannelsesforløb for elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD. Formålet er i sidste ende, at flere elever/lærlinge med særlige støttebehov kan gennemføre en erhvervsuddannelse. Dette er den sidste af i alt fire afdækninger i initiativet 10 skridt til børn og unges uddannelse, som VIVE og TrygFonden sætter fokus på. I Danmark er godt 10 % af de 16-24-årige hverken i job eller under uddannelse, og andelen af 25-årige, der ikke har en ungdomsuddannelse, er konstant omkring de 20 %. På erhvervsuddannelserne er frafaldet særligt højt sammenlignet med de gymnasiale uddannelser. Vi står derfor med et alvorligt og uløst problem, der kan have store konsekvenser for den enkelte og for samfundet. TrygFonden ønsker at sætte fokus på, hvordan flere børn og unge kan gennemføre folkeskolen og en ungdomsuddannelse. I dette projekt har vi spurgt fagprofessionelle, forældre og elever/lærlinge om, hvilken viden de efterspørger, som kan hjælpe med at sikre et bedre uddannelsesforløb for elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD. Forventningen er, at indsigt i praksisperspektiver på vidensbehov kan styrke både kvaliteten og anvendeligheden af viden og ikke mindst effektiviteten og implementerbarheden af indsatser på området. Resultater Undersøgelsen peger på 10 sideordnede spørgsmål, som fagprofessionelle, forældre og elever/lærlinge sammen har identificeret og prioriteret som de vigtigste at besvare, for at sikre et bedre uddannelsesforløb for elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD. Metode Gennem en systematisk afdækning har fagprofessionelle i virksomheder og på skoler, forældre og tidligere og nuværende elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD sammen prioriteret, hvilke forskningsspørgsmål de synes, vi mangler svar på, hvis uddannelsesforløbet skal forbedres for elever/lærlinge med særlige støttebehov. Projektets metode er inspireret af James Lind Alliance-metoden. Først blev der indsamlet 183 spørgsmål fra målgrupperne dels via en spørgeskemaundersøgelse målrettet elever/lærlinge med særlige støttebehov, forældre til elever/lærlinge med særlige støttebehov og fagprofessionelle, og dels via en række kvalitative interviews med elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD. Disse 183 spørgsmål blev dernæst analyseret, kategoriseret og på baggrund af en række prioriteringskriterier skåret ned til 22 spørgsmål. Den endelige udvælgelse af de 10 vigtigste spørgsmål til forskningen er blevet drøftet og besluttet af elever/lærlinge, forældre og fagprofessionelle på en fælles workshop.

Fakta
Titel
10 skridt til et bedre uddannelsesforløb for elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD
Forfatter(e)
Hanne Søndergård Pedersen, Emma Hoff Søegaard, Mia Rump Kragskov
Udgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
16
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.