Denne afhandling undersøger udvikling af elevernes innovative evner i skrivning i fagligt samspil i gymnasiet (stx) efter reformen i 2005. Afhandlingen bygger på den opfattelse, at læring i vid udstrækning er en sproglig proces: at det kognitive og det sproglige er to sider af samme sag. Specielt skriftsproget anvendes som medierende redskab til at lagre den kulturelt overleverede viden og til innovativ overskridelse af denne. Fokus i afhandlingen er på skriftsproget og er i den forstand lingvistisk. Afhandlingens mål er at etablere en forskningsmæssig diskurs, hvori man meningsfyldt kan tale deskriptivt om en ny type af elevtekster produceret i fagligt samspil. Afhandlingen har endvidere et didaktisk og normativt sigte, fordi det inden for rammerne af denne diskurs vil være muligt at tale om, hvordan skriveundervisningen i fag og fagligt samspil kan tilrettelægges, så elevernes innovative evner udfordres.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Almen studieforberedelse og innovativ kompetence: En undersøgelse af 1.g’eres brug af skrivning som medie til innovation i fagligt samspil
Forfatter(e)
Peter Hobel
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
245
Udgivelsesår
2009
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.