Forskningsdatabase
Abstract

Universiteterne har et stort ansvar for at understøtte det, der – uanset hvad vi nu vælger at kalde det – engang kunne kaldes den akademiske dannelse hos alle de færdiguddannede kandidater – uanset om de skal være gymnasielærere eller noget andet. Vejen hertil må gå gennem faget som brændpunkt og gennem udviklingen af en klarere, mere personligt tilegnet bevidsthed om ens egen faglige forankring og ens egne faglige kompetencer. En sådan faglig selvforståelse forudsætter – men styrker samtidigt – den evne og vilje til fagoverskridelse, som i sidste ende er al fagligheds begrundelse. Her mener jeg, at almen studieforberedelse i høj grad kan være med til at tydeliggøre den grundlæggende fælles interesse, universiteter og gymnasier – ja hele uddannelsessystemet – har i at smidiggøre faglighederne for bedre at kunne fastholde dem.

Fakta
Titel
Almen studieforberedelse og kravet til universiteterne
Forfatter(e)
Hans Fink
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2004 (8)
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2004

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.