Universiteterne har et stort ansvar for at understøtte det, der – uanset hvad vi nu vælger at kalde det – engang kunne kaldes den akademiske dannelse hos alle de færdiguddannede kandidater – uanset om de skal være gymnasielærere eller noget andet. Vejen hertil må gå gennem faget som brændpunkt og gennem udviklingen af en klarere, mere personligt tilegnet bevidsthed om ens egen faglige forankring og ens egne faglige kompetencer. En sådan faglig selvforståelse forudsætter – men styrker samtidigt – den evne og vilje til fagoverskridelse, som i sidste ende er al fagligheds begrundelse. Her mener jeg, at almen studieforberedelse i høj grad kan være med til at tydeliggøre den grundlæggende fælles interesse, universiteter og gymnasier – ja hele uddannelsessystemet – har i at smidiggøre faglighederne for bedre at kunne fastholde dem.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Almen studieforberedelse og kravet til universiteterne
Forfatter(e)
Hans Fink
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2004 (8)
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2004
Uddannelse og samfund
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.