Forskningsdatabase
Abstract

Almendannelse bliver brugt som det overordnede formål i alle de foreliggende forslag til en gymnasiereform. I artiklen giver forfatteren en definition af dette i dansk sammenhæng meget og længe brugte begreb og giver eksempler på almendannelsens begrænsede rummelighed, der måske netop er en del af forklaringen på, at begrebet har kunnet fungere som retningsgivende for den gymnasiale undervisning siden 1830’erne.

Fakta
Titel
Almendannelse og studieforberedelse
Forfatter(e)
Harry Haue
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2003 (4)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2003

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.