Almendannelse bliver brugt som det overordnede formål i alle de foreliggende forslag til en gymnasiereform. I artiklen giver forfatteren en definition af dette i dansk sammenhæng meget og længe brugte begreb og giver eksempler på almendannelsens begrænsede rummelighed, der måske netop er en del af forklaringen på, at begrebet har kunnet fungere som retningsgivende for den gymnasiale undervisning siden 1830’erne.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Almendannelse og studieforberedelse
Forfatter(e)
Harry Haue
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2003 (4)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2003
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.