Siden 1845 har almendannelse været målet for dansk gymnasieundervisning. Hvordan har det kunnet gå til,at begrebet har bevaret sin funktion i så forskellige samfundsformersom landbrugssamfundet, den industrielle periode og i vore dages videnssamfund? Det er dette spørgsmål som afhandlingen søger et svar på. Bogen stiller en række overordnede spørgsmål: Hvilke funktioner havde almendannelsen i det almene danske gymnasium fra 1770erne til 2000, hvordan ændrede begrebets indhold sig, efter hvilke forbilleder og med hvilke konsekvenser for fag række og pædagogik? Teoridannelsen bag arbejdet er inspireret af Niklas Luhmann, og det danske stof placeres i en international, overvejende tysk filosofi - og pædagogikhistorisk kontekst. Hovedtesen er, at brugen af almendannelse har præget den gymnasiale udvikling i en særlig dansk retning, og at det derfor er vigtigt at kende begrebets historiske funktioner – ikke mindst i den aktuelle reformproces.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Almendannelsen som ledestjerne - En undersøgelse af almendannelsens funktion i dansk gymnasieundervisning 1775-2000
Forfatter(e)
Harry Haue
Udgiver
Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Doktordisputats
Omfang, antal sider
603
Udgivelsesår
2003
Almen didaktik og pædagogik
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.