Forskningsdatabase
Abstract

Siden 1845 har almendannelse været målet for dansk gymnasieundervisning. Hvordan har det kunnet gå til,at begrebet har bevaret sin funktion i så forskellige samfundsformersom landbrugssamfundet, den industrielle periode og i vore dages videnssamfund? Det er dette spørgsmål som afhandlingen søger et svar på. Bogen stiller en række overordnede spørgsmål: Hvilke funktioner havde almendannelsen i det almene danske gymnasium fra 1770erne til 2000, hvordan ændrede begrebets indhold sig, efter hvilke forbilleder og med hvilke konsekvenser for fag række og pædagogik? Teoridannelsen bag arbejdet er inspireret af Niklas Luhmann, og det danske stof placeres i en international, overvejende tysk filosofi - og pædagogikhistorisk kontekst. Hovedtesen er, at brugen af almendannelse har præget den gymnasiale udvikling i en særlig dansk retning, og at det derfor er vigtigt at kende begrebets historiske funktioner – ikke mindst i den aktuelle reformproces.

Fakta
Titel
Almendannelsen som ledestjerne - En undersøgelse af almendannelsens funktion i dansk gymnasieundervisning 1775-2000
Forfatter(e)
Harry Haue
Udgiver
Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Doktordisputats
Omfang, antal sider
603
Udgivelsesår
2003

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.