Forskningsdatabase
Abstract

At blive rektor i gymnasiet har traditionelt været noget meget ærefuldt. En udnævnelse fyldt med hæder, stolthed, betydning og, ligesom så meget andet i gymnasiet, faglighed. Gennem de seneste 20 år har gymnasiesektoren været genstand for en række reformer, der sætter spørgsmålstegn ved denne udnævnelsesproces. Primus inter pares, den bedste blandt ligemænd, er ikke længere et selvfølgeligt princip. Derfor stiller denne artikel spørgsmålet: Gennem hvilke mekanismer vælges og vælger man at blive rektor, og hvad kan disse mekanismer fortælle om udvikling og stabilitet i gymnasiet? Konklusionen lyder, at den traditionelle mekanisme til at blive rektor, primus inter pares, er bevaret, samtidig med at den er forandret. De undersøgte rektorer lægger alle vægt på erfaring inde fra gymnasiet, og de er alle blevet spottet af en rektor. Men det er ikke længere det snævert fagfaglige, der afgør, om man er egnet til at være primus inter pares. Og den bedste blandt ligemænd er i stigende grad en kvinde.

Fakta
Titel
At blive rektor i gymnasiet : når arv og arving finder hinanden
Forfatter(e)
Lars Frode Frederiksen, Jakob Ditlev Bøje
Udgiver
Tidsskrift for professionsstudier
Udgivelse
Tidsskrift for professionsstudier, nr.37
Genre
Tidskriftsartikel
Omfang, antal sider
6
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.