Forskningsdatabase
Abstract

Artiklen beskriver, hvordan lærere ved at arbejde med små model-tekster for delelementer i skriftlige opgaver kan stilladsere svage skriveres arbejde. Skriftlige opgaver er en integreret del af næsten al gymnasial læring og har karakter af 'high stakes' for eleverne. Hvis man ikke mestrer faglig skrivning i gymnasiets fag, kan man ikke gennemføre. Projektet Styrket skriftlighed på hf har arbejdet med faglæreres kompetencer som skrivevejledere. Her viste arbejde med såkaldte mini-modeller sig som et effektivt redskab. Mini-modellen gør det synligt for eleven, hvad man skal, den fungerer som vellykket modeltekst, præsenterer fagspecifikke sproglige konventioner, som eleven gradvist kan tilegne sig, og den skaber gode betingelser for konkret og formativ respons. Mini-modellerne er udviklet af afprøvet af de deltagende lærere i projektet på to VUC-institutioner i Danmark i årene 2017 til 2019.

Fakta
Titel
At gøre det svære konkret - mini-modeller som stilladsering og respons på afsnits- og tekstniveau
Forfatter(e)
Peter Heller Lützen
Udgiver
Nationalt Videncenter for Læsning
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
6
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.