Billeder, billeder, billeder! Moderne kulturteoretikere taler om, at der er sket en visuel vending i vores kultur, og at vi nu lever i en billeddomineret visuel kultur. Set i et uddannelsesperspektiv udgør det en interessant udfordring – på mange niveauer. Udfordringen skyldes ikke mindst fremkomsten af nye digitale kommunikationsteknologier. Med de nye teknologier er det blevet langt lettere at bidrage kreativt til den visuelle kultur, også i undervisningssammenhænge (Jewitt, 2008). Samtidig gør nye kommunikationsteknologier den visuelle kultur og dens mange tekstformer mere kompleks at forstå. En del af kompleksiteten handler om, at man måske slet ikke kan tale om det visuelle som et isoleret fænomen. Det visuelle skal nok snarere ses i sammenhæng med andre repræsentationsformer, ikke mindst ord i skrift og tale. Det at forstå og udtrykke sig visuelt må med andre ord forstås som del af et større spektrum af multimodale måder at skabe mening på, som altså består af et samspil af repræsentations- og kommunikationsformer. Det rejser en del nye spørgsmål til undervisningens indhold, form og begrundelse. Hvordan skal skolen adressere denne udfordring i et dannelses- og kompetenceperspektiv? Hvordan gøres det i praksis?
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
At tegne en tanke – på Visuel hf i Viborg
Forfatter(e)
Nikolaj Frydensbjerg Elf og Aase H. Bitsch Ebbensgaard
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
GymPæd 2.0, 2011 (6), s. 4-7
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår
2011
Humaniora og samfundsfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.