Rapporten fokuserer på sammenhængen mellem studenternes sociale baggrund og deres gymnasiekarakterer, og den ser på, hvorvidt studenternes sociale baggrund har fået større betydning for deres karakterer og uddannelsesvalg efter reformen. Karakterforskellene mellem elever fra forskellige socialgrupper er blevet større efter gymnasiereformen fra 2005. Elever fra de øverste socialgrupper får generelt bedre karakterer efter reformen, mens elever fra den nederste socialgruppe ligger på samme karakterniveau som tidligere. Undersøgelsen bekræfter, at det især er elever fra uddannelsesvante hjem, der profiterer af gymnasiereformen. Men den afkræfter samtidig, at det skulle være nye mundtlige prøveformer eller specifikt reformens store nyskabelse, det flerfaglige ”fag” almen studieforberedelse på stx, der gør karakterforskellene større mellem elevgrupperne.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Betydningen af studenternes sociale baggrund før og efter gymnasiereformen
Forfatter(e)
Mikkel Bergqvist
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
71
Udgivelsesår
2012
Unge og uddannelse
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.