Forskningsdatabase
Abstract

Rapporten fokuserer på sammenhængen mellem studenternes sociale baggrund og deres gymnasiekarakterer, og den ser på, hvorvidt studenternes sociale baggrund har fået større betydning for deres karakterer og uddannelsesvalg efter reformen. Karakterforskellene mellem elever fra forskellige socialgrupper er blevet større efter gymnasiereformen fra 2005. Elever fra de øverste socialgrupper får generelt bedre karakterer efter reformen, mens elever fra den nederste socialgruppe ligger på samme karakterniveau som tidligere. Undersøgelsen bekræfter, at det især er elever fra uddannelsesvante hjem, der profiterer af gymnasiereformen. Men den afkræfter samtidig, at det skulle være nye mundtlige prøveformer eller specifikt reformens store nyskabelse, det flerfaglige ”fag” almen studieforberedelse på stx, der gør karakterforskellene større mellem elevgrupperne.

Fakta
Titel
Betydningen af studenternes sociale baggrund før og efter gymnasiereformen
Forfatter(e)
Mikkel Bergqvist
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
71
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.