Udarbejdelsen af denne rapport bygger på, at vi har fulgt udviklingsprojektet Moodle-JiTT under DAnske Science Gymnasier (DASG) i 2008/09. Formålet var at belyse ”hvorledes Moodle/JiTT konkret anvendes i faglige sammenhænge alene og sammen med matematik, hvilke læringsmæssige fordele anvendelsen indebærer, og hvilke problemer der skal tages højde for ved indføring og anvendelse af Moodle/JiTT.” (Fra Samarbejdsaftale mellem DASG og IND, oktober 2008). Det er ofte en udfordring at fange og fastholde studerendes interessere for de naturvidenskabelige fag i gymnasiet. Mange studerende ser naturfagene som noget der skal overkommes og som ikke er relevant for dem. Samtidig er stoffet svært, og i mange opgaver har eleverne svært ved at vide om deres tankegang er rigtig eller forkert. Forskning viser, at elevernes motivation er vigtig for deres indlæring, og motivationen afhænger af, om eleverne oplever stoffet som meningsfyldt for dem (Dolin, 2002; Ulriksen, Murning, & Ebbensgaard, 2009). Det er i den forbindelse vigtigt for eleverne, især de gymnasiefremmede1 , at de får tydelig feedback i forbindelse med forskellige undervisningsaktiviteter, så de får en fornemmelse af hvor de står og at læreren bekymrer sig om dem. Computerassisteret undervisning rummer en række muligheder i forbindelse med designet af undervisningsforløb og lektioner samt evaluering af elevernes arbejde og oplevelse af undervisningen. Computerprogrammer kan bidrage til et alsidigt og fleksibelt læringsmiljø, hvor eleverne f. eks. kan søge information på nettet, arbejde med computermodeller af forskellig art og kompleksitet og udvikle deres viden i interaktive lektier og tests, hvor de løser opgaver og får feedback med det samme. Vi skelner her mellem web-baseret undervisning og computerassisteret undervisning, hvor web-baseret undervisning inkluderer fjernundervisning. Hvis antallet af studerende er stort, kunne en stor del af undervisningsmaterialet være i form af opgaver og prøver på nettet. Det ville f. eks. give fordele i forbindelse med rettearbejdet, og i forbindelse med løsning af rutineprægede opgaver. I denne rapport beskæftiger vi os kun med computerassisteret undervisning i gymnasieklasser med fokus på web læringsobjekter. Vores fokus er på, hvordan web-læringsobjekter kan assistere den normale undervisning, hvorfor fjernundervisning og stordriftsfordele ikke berøres.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Computerassisteret undervisning
Forfatter(e)
Jesper Bruun & Christine Holm
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
35
Udgivelsesår
2009
STEM-fag
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.