Forskningsdatabase
Abstract

Det danske uddannelsessystem er under omstilling og udvikling i disse år, som det gælder for uddannelsessystemerne i de fleste vestlige lande. Industrisamfundet er under afvikling, og det kommende samfund søges indkredset under betegnelser som informations- og videnssamfund. Myndighederne betragter derfor ikke længere uddannelse primært ud fra en nationalkulturel synsvinkel, dvs. som det, der skal formidle de videnskabelige landvindinger med henblik på en videreførelse af de nationalkulturelle værdier. Uddannelse betragtes i stigende grad i lyset af globaliseringen, hvor viden og uddannelse ses som de afgørende globale konkurrenceparametre, hvorfor de nationale uddannelsessystemer skal reformeres, kvalificeres og effektiviseres.

Fakta
Titel
De ungdomsgymnasiale læringskulturer
Forfatter(e)
Jørgen Gleerup og Finn Wiedemann
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 18
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
74
Udgivelsesår
2001

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.