Det danske uddannelsessystem er under omstilling og udvikling i disse år, som det gælder for uddannelsessystemerne i de fleste vestlige lande. Industrisamfundet er under afvikling, og det kommende samfund søges indkredset under betegnelser som informations- og videnssamfund. Myndighederne betragter derfor ikke længere uddannelse primært ud fra en nationalkulturel synsvinkel, dvs. som det, der skal formidle de videnskabelige landvindinger med henblik på en videreførelse af de nationalkulturelle værdier. Uddannelse betragtes i stigende grad i lyset af globaliseringen, hvor viden og uddannelse ses som de afgørende globale konkurrenceparametre, hvorfor de nationale uddannelsessystemer skal reformeres, kvalificeres og effektiviseres.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
De ungdomsgymnasiale læringskulturer
Forfatter(e)
Jørgen Gleerup og Finn Wiedemann
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 18
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
74
Udgivelsesår
2001
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.