Forskningsdatabase
Abstract

I dagens videnssamfund med et arbejdsmarked præget af vedvarende forandringer og store krav til arbejdsstyrkens kompetencer er det på kort og langt sigt centralt at sikre, at flere unge gennemfører en uddannelse efter grundskolen, jf. bl.a. regeringens mål om, at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse, og at 50% opnår en videregående uddannelse. Af samme grund har Region Midtjylland, Vækstforum bedt AKF gennemføre en undersøgelse af de unges veje i uddannelsessystemet. Efter indstilling fra Vækstforum besluttede Regionsrådet i november 2007 derfor at iværksætte programmet ”Mere uddannelse”. Undersøgelsen her, ”De unges vandring i uddannelsessystemet”, er én blandt flere aktiviteter igangsat under programmet. Det har været formålet med undersøgelsen at give et billede af uddannelsesmønstret i regionen – sammenlignet med det vi ser på landsplan – dernæst at sætte fokus på forskelle i uddannelsesmønstret inden for regionens forskellige delområder. Forskelle som både hænger sammen med, at der er forskelle i de unges forældrebaggrund i de forskellige dele af regionen og med, at der er en forskellig uddannelsesadfærd alt afhængig af, hvor de unge boede som 15-årige – en alder hvor mange står over for at skulle træffe valg om uddannelse og arbejde. I undersøgelsen foretages derfor en korrektion af uddannelsesmønstret ud fra de unges forældrebaggrund.

Fakta
Titel
De unges vandring i uddannelsessystemet Uddannelsesmønstre i Region Midtjylland og betydningen af geografi og social baggrund
Forfatter(e)
Torben Pilegaard Jensen og Leif Husted
Udgiver
Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Fortolkning
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
73
Udgivelsesår
2008

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.