Forskningsdatabase
Abstract

Formålet med undersøgelsen er at kortlægge den faglige udvikling inden for fagene dansk, engelsk, matematik og fysik i det almene gymnasium (stx) i perioden 1967-2017 i fire nedslagsår samt at vurdere udviklingen med hensyn til sværhedsgraden i de faglige krav i perioden.  Undersøgelsen perspektiverer desuden udviklingen i de fire fag på det almene gymnasium til udviklingen i de fire fag på de erhvervsgymnasiale uddannelser og hf. Derudover perspektiverer undersøgelsen til læreplanerne for de fire fag på stx, som de ser ud med gymnasiereformen, der trådte i kraft i august 2017.  Undersøgelsen giver svar på følgende spørgsmål:  1. Hvad karakteriserer de faglige krav ved hvert nedslagspunkt, og hvordan kan udviklingen i de faglige krav karakteriseres i perioden? Herunder: Hvilke faglige krav fastholdes over tid?  2. Kan der ses en svækkelse eller styrkelse af sværhedsgraden i de faglige krav i perioden?  3. Hvordan er forholdet mellem det fagfaglige og det tværfaglige betonet i perioden?  4. Kan der ses en udvikling i de didaktiske principper i perioden?  5. I hvilket omfang adskiller læreplanerne og de faglige krav i stx sig fra læreplanerne og de fag-lige krav på de øvrige gymnasiale uddannelser, og i hvilket omfang udvikler disse forskelle sig i den undersøgte periode?  Undersøgelsen skal desuden bidrage til at kvalificere vidensgrundlaget for arbejdet med at følge det faglige niveau i de gymnasiale uddannelser fremadrettet, herunder arbejdet i aftagerpanelet og følgeforskningsprogrammet i relation til gymnasiereformen fra 2017.

Fakta
Titel
Den faglige udvikling i gymnasiet
Forfatter(e)
Sarah Richardt Schoop et al.
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
164
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.