Denne artikel tilbyder en strukturel ramme for diskussionen af hvorfor og hvordan matematikhistorie skal eller bør inddrages i undervisningen, samt hvorledes en sådan undervisning kan organiseres og struktureres. Artiklen foreslår to sæt af kategorier i hvilke henholdsvis argumenterne for at inddrage historie og tilgangene til inddragelsen kan kategoriseres. Argumenterne inddeles i to kategorier af formål som en inddragelse af historie kan tjene: matematikhistorie som værktøj og matematikhistorie som mål. Tilgangene inddeles i tre kategorier: illustrationstilgange, modultilgange og historie-baserede tilgange. Hertil kommer en diskussion af hvorvidt inddragelsen af historie i matematikundervisningen er motiveret af at ville bringe enten de i-matematiske, de om-matematiske eller eventuelt de medmatematiske aspekter af faget matematik frem i lyset.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Den matematikhistoriske dimension i undervisning – generelt set
Forfatter(e)
Uffe Thomas Jankvist
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2007 (3), s. 70-90
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
21
Udgivelsesår
2007
STEM-fag
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.