Fyrtårne, der viste vej Madvig gav den danske gymnasieskole retning og indhold, og med brugen af almendannelse bidrog han til, at begge dele var i samklang med elevens interesser og fremtidshåb. Tuxen skabte med indførelsen af klasseundervisningen en ny dynamik i forholdet mellem fag, elev og lærer. Han gjorde brug af undervisningsinspektionens autoritet til – ved uanmeldte inspektioner – at kontrollere lærerens klasseledelse. Højby indførte den kollegiale vejledning og elevmedbestemmelsen i både hf (1967) og i gymnasiet (1971). De tre fyrtårne viste vej og skabte frugtbare forbindelser mellem ledelse og pædagogik. På forskellig vis blev deres reformarbejde udsat for træghedens rationalitet. En samordning af ungdomsuddannelserne, som Højby foreslog i 1973, er endnu kun en vision. Artiklen er udgivet i Gymnasiepædgogik 110, et festskrift for Peter Henrik Raae
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Den pædagogiske tilblivelse, Tre fyrtårne i dansk gymnasiepædagogik: Madvig, Tuxen og Højby
Forfatter(e)
Harry Haue
Udgiver
Syddansk Universitet Institut for Kulturvidenskaber
Udgivelse
Gymnasiepædagogik 110 s. 15-33
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
17
Udgivelsesår
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.