Nye lærere certificeres og kvalificeres gennem uddannelse til professionen som lærer. For gymnasielærere og erhvervsskolelærere i Danmark gælder, at de skal tage en pædagogisk uddannelse som forudsætning for deres undervisning på en ungdomsuddannelse. Rammerne for de to uddannelser er forskellige, men der indgår i begge uddannelser en afsluttende skriftlig opgave. Sådanne opgaver indgår i datamaterialet indsamlet i to kvalitative studier. På baggrund af Bernsteins teori om den pædagogiske anordning og Dahler-Larsens begreber om kontrol og konstitutiv betydning analyseres disse afsluttende opgavers indhold, litteraturvalg og karakterer. Analysen viser, at form og indhold i opgaverne varierer mellem de to uddannelser, ligesom karakterniveauer er forskellige. Desuden baseres opgaverne fra de to uddannelser på forskellig litteratur i forhold til rettethed mod sektor, målgruppe på ungdomsuddannelser, anvendelse af internationale referencer samt metodisk og videnskabsteoretisk indhold. På den baggrund diskuteres skriftlige opgavers betydning som et element i læreres professionalisering gennem læreruddannelser.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Den skriftlige opgave på pædagogikum
Forfatter(e)
Henriette Duch
Udgiver
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling
Udgivelse
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 4(1), 174–195.
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
21
Udgivelsesår
Uddannelse og samfund
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.