Forskningsdatabase
Abstract

Ph.d.-afhandlingen `Uddannelse til erhvervsskolelærer. En diplomuddannelse i et spændingsfelt mellem erhvervsrettet efteruddannelse, voksenuddannelse og professionsrettet videreuddannelse´ handler om den læreruddannelse, mange nye erhvervsskolelærere tager som følge af deres ansættelse på en erhvervsskole. Lærerne har inden ansættelse på erhvervsskolen en erhvervsrettet eller professionsrettet uddannelse og erhvervserfaring, men de skal desuden have en læreruddannelse. Læreruddannelsen er siden 2010 ofte Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik, DEP, som er en voksenuddannelse på niveau 6 i klassifikationsrammen. Uddannelsen er opdelt i moduler og omfatter sammenlagt 60 ECTS point. Lærerne er således voksne i et uddannelsesforløb, som de skal anvende i deres undervisning på erhvervsskoler. Afhandlingens forskningsspørgsmål lyder: hvorledes uddannes erhvervsskolelærere gennem Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik til undervisning på erhvervsskoler? Spørgsmålet besvares ud fra sociologisk teori baseret på den forståelse, at både strukturer og aktører har en betydning i en socialiseringsproces. Den primære teori er Bourdieus, som anvendes til analyser af det uddannelsespolitiske felt, som DEP indgår i, og til analyser på aktørniveau ud fra begreberne kapital og habitus. Desuden anvendes Bourdieus teori om uddannelsessystemet herunder eksamen og begrebet social reproduktion. Bernsteins sociologiske teori anvendes i analyser af DEP særligt ud fra begrebet den pædagogiske anordning, mens professionsstudier inddrages i form af tilgange til professionalisme i forhold til professionel identitet samt organisatorisk professionalisme og lærerprofessionalisme.

Fakta
Titel
Uddannelse til erhvervsskolelærer en diplomuddannelse i et spændingsfelt mellem erhvervsrettet efteruddannelse, voksenuddannelse og professionsrettet videreuddannelse
Forfatter(e)
Henriette Skjærbæk Duch
Udgiver
Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet
Udgivelse
Aalborg Universitet
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
158
Udgivelsesår
2017

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.