Denne rapport belyser hvilken betydning gymnasiereformen fra 2005 har haft for det kunstneriske fagområde på stx og toårigt hf. Evalueringen viser et stort fagligt og pædagogisk engagement i de kunstneriske fag efter reformen, men også mange frustrationer over reformen der har skabt en række ændringer i forhold til det kunstneriske fagområde. Det drejer sig dels om ændringer for fagområdet betragtet som helhed, dels om forskydninger de kunstneriske fag imellem. Antallet af stx-studenter der kan anføre mere end et kunstnerisk fag på deres eksamensbevis, er faldet betragteligt efter reformen sammenlignet med før reformen, hvilket i særlig grad bidrager til stx-lærernes bekymring. Rapporten er én af fire rapporter om fagområdeevalueringer som EVA gennemfører for Undervisningsministeriet. De fire fagområdeevalueringer fokuserer på reformen fra forskellige vinkler og udkommer sammen med en samlet evaluering af gymnasiereformen som EVA gennemfører som led i sin handlingsplan for 2008.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Det kunstneriske fagområde på stx og toårigt hf
Forfatter(e)
Rikke Kirkeskov Sørup
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
50
Udgivelsesår
2009
Praktisk-æstetiske fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.