Forskningsdatabase
Abstract

To bidrag træder frem med særlig vægt i dette nummer af Cursiv. Frede V. Nielsen og Sigmund Ongstad præsenterer begge mere overordnede forslag til beskrivelse af fagdidaktik og sammenlignende fagdidaktik. Jeg sammenholder i første del af denne artikel disse forslag og diskuterer især hvad det betyder at de to forfattere har forskelligt teoretisk og fagligt grundlag. Jeg finder imidlertid at deres analyser supplerer hinanden og begge beriger tænkning om sammenlignende fagdidaktik. Jeg griber efterfølgende fat i en krumtap i Nielsens teori om fagdidaktik, nemlig hans udpegning af fire paradigmatiske baser for fags didaktik. Jeg introducerer Nielsens analyse af disse og fremdrager herefter en analyse af historiske paradigmer i modersmålsfaget (Sawyer & van de Ven 2006) for at undersøge overensstemmelser og forskelle mellem de to paradigmesæt. Endelig overvejer jeg om forklaringskraften af Nielsens fire paradigmer vil øges hvis de suppleres med et femte, refleksionsdidaktisk paradigme.

Fakta
Titel
Det sammenlignende fagdidaktiske projekt
Forfatter(e)
Ellen Krogh
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (7)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
27
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.