To bidrag træder frem med særlig vægt i dette nummer af Cursiv. Frede V. Nielsen og Sigmund Ongstad præsenterer begge mere overordnede forslag til beskrivelse af fagdidaktik og sammenlignende fagdidaktik. Jeg sammenholder i første del af denne artikel disse forslag og diskuterer især hvad det betyder at de to forfattere har forskelligt teoretisk og fagligt grundlag. Jeg finder imidlertid at deres analyser supplerer hinanden og begge beriger tænkning om sammenlignende fagdidaktik. Jeg griber efterfølgende fat i en krumtap i Nielsens teori om fagdidaktik, nemlig hans udpegning af fire paradigmatiske baser for fags didaktik. Jeg introducerer Nielsens analyse af disse og fremdrager herefter en analyse af historiske paradigmer i modersmålsfaget (Sawyer & van de Ven 2006) for at undersøge overensstemmelser og forskelle mellem de to paradigmesæt. Endelig overvejer jeg om forklaringskraften af Nielsens fire paradigmer vil øges hvis de suppleres med et femte, refleksionsdidaktisk paradigme.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Det sammenlignende fagdidaktiske projekt
Forfatter(e)
Ellen Krogh
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (7)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
27
Udgivelsesår
2012
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.