I denne artikel undersøger jeg didaktisk udviklingsledelse fra en didaktisk og en lokalhistorisk synsvinkel. Først skitserer jeg den didaktiske synsvinkel teoretisk og historisk: Hvordan har ledelse været konstrueret i det didaktiske teorifelt, og hvad har dialogen eller konfrontationen med curriculumtraditionen betydet? Dernæst griber jeg fat i et gymnasialt reformtema: det danske mantra om at indholdsreformen i 2005 tvang gymnasiets faglærere til at transformere sig til gymnasielærere. Hvordan kan det forstås fra et didaktisk perspektiv? Endelig vender jeg mig mod det institutlokale perspektiv. Jeg skitserer uddannelsesforskningens 20-årige historie på SDU, den komplekse relation til gymnasiefeltet og forskningens selvstændiggørelse og specialisering i forskningsprogrammer. Hvad har disse bevægelser betydet for den interne dialog mellem forskningsområderne didaktik og ledelse, og hvordan blev det muligt at oprette didaktisk udviklingsledelse som et uddannelsestilbud og som et program for forskning?
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Didaktisering og professionalisering
Forfatter(e)
Ellen Krogh
Udgiver
Syddansk Universitet Institut for Kulturvidenskaber
Udgivelse
Gymnasiepædagogik 110 s. 81-101
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
19
Udgivelsesår
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.