Forskningsdatabase
Abstract

I denne artikel undersøger jeg didaktisk udviklingsledelse fra en didaktisk og en lokalhistorisk synsvinkel. Først skitserer jeg den didaktiske synsvinkel teoretisk og historisk: Hvordan har ledelse været konstrueret i det didaktiske teorifelt, og hvad har dialogen eller konfrontationen med curriculumtraditionen betydet? Dernæst griber jeg fat i et gymnasialt reformtema: det danske mantra om at indholdsreformen i 2005 tvang gymnasiets faglærere til at transformere sig til gymnasielærere. Hvordan kan det forstås fra et didaktisk perspektiv? Endelig vender jeg mig mod det institutlokale perspektiv. Jeg skitserer uddannelsesforskningens 20-årige historie på SDU, den komplekse relation til gymnasiefeltet og forskningens selvstændiggørelse og specialisering i forskningsprogrammer. Hvad har disse bevægelser betydet for den interne dialog mellem forskningsområderne didaktik og ledelse, og hvordan blev det muligt at oprette didaktisk udviklingsledelse som et uddannelsestilbud og som et program for forskning?

Fakta
Titel
Didaktisering og professionalisering
Forfatter(e)
Ellen Krogh
Udgiver
Syddansk Universitet Institut for Kulturvidenskaber
Udgivelse
Gymnasiepædagogik 110 s. 81-101
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
19
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.