Forskningsdatabase
Abstract

Dette kapitel bidrager med fem anbefalinger til, hvordan man didaktisk kan tænke en progression i arbejdet med Computational Thinking (CT) i undervisningen. en anlægger ét perspektiv på CT, nemlig det perspektiv som blev revitaliseret i 2010 af Jeanette Wing. Selv om Wings formulering er noget abstrakt, lægges der særlig vægt på, at der er tale om kognitive problemløsningsstrategier, hvor elever modellerer verden gennem bestemte repræsentationsformer, der tager afsæt i informatik og datalogi som discipliner. Wing understreger, at det handler om at tænke som en datalog og at den særlige modelleringskompetence, der ligger i disciplinerne kan generaliseres på tværs af alle fagdiscipliner på samme vis som læsning, skrivning og regning. Med dette afsæt er det kapitlets ærinde at skabe afsæt for gymnasielærerens didaktiske refleksioner over CT som en bestemt måde at arbejde på i fagene. Der er altså ikke tale om handlingsanvisninger, men om opmærksomhedspunkter, der kan støtte lærerens planlægning.

Fakta
Titel
Didaktiske perspektiver på Computational Thinking i gymnasieundervisningen
Forfatter(e)
Roland Hachmann
Udgiver
Systime
Udgivelse
ISBN-9788761695949 2023, udgave 2., side 171-176
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
5
Udgivelsesår
2023

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.