Forskningsdatabase
Abstract

Denne artiklen forfølger to hovedargumenter. For det førte, at nutidens dannelse kan defineres som evnen til at kunne håndtere kompleksitet snarere end som konkrete værdier eller særlige former for viden. For det andet, at denne evne i særlig grad kan opøves gennem anvendelse af digitale medier, der kendetegnes ved at blande forskellige udtryksformer - tekst, tal og billeder. Artiklen dokumenterer gabet mellem fritidens og skolens medieanvendelser og diskuterer konsekvenserne for den generation, der skal forvalte fremtidens videnssamfund, som præges af gensidige, globale afhængigheder og samarbejder.

Fakta
Titel
Digital dannelse: Når fritiden er hårdt arbejde
Forfatter(e)
Kirsten Drotner
Udgiver
SLAGMARK's Skyttegravsserie
Udgivelse
I: Viljen til visdom, s. 138-148
Genre
Bidrag til antologi
Omfang, antal sider
11
Udgivelsesår
2008

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.