It-fagligheden er under udvikling i den danske grundskole og i gymnasiale uddannelser med fagbeskrivelsen af informatik til gymnasieskolen og forsøgsfaget teknologiforståelse i grundskolen. Der foreligger endnu ikke forskningsbaserede analyser af de to fagligheders samstemthed til trods for, at elever, undervisere og uddannelsesinstitutioner forventeligt vil afsøge en sammenhæng mellem faglighederne. Denne artikel bidrager med en teoretisk analyse af disse to fagligheders formål og identitetsbeskrivelse, fra henholdsvis læreplan og læseplan, med henblik på at etablere en funderet forståelse for faglighedernes forskelle og ligheder. Artiklen gennemgår de to udviklingsprocesser, der ledte til de to fagbeskrivelser. Dernæst analyserer vi formåls- og identitetsbeskrivelserne for de to fagligheder kvalitativt og dernæst kvantitativt. Resultaterne viser et fokus på hvorfor eleverne skal lære i beskrivelsen af teknologiforståelse, mens beskrivelsen af informatikfaget i højere grad adresserer hvad eleverne skal lære. Endelig diskuterer vi de forskelle og uligheder, som optræder i formål og identitetsbeskrivelserne med henblik på at uddrage mulige retninger for fremtidig forskning og udvikling.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Digital teknologiforståelse i grundskolen og gymnasiet : En virksomhedsteoretisk analyse af forsøgsfaget teknologiforståelse og informatiks formål og identitet
Forfatter(e)
Line Have Musaeus, Ane Vielandt Jensen, Marianne Graves Petersen, Ole Sejer Iversen
Udgiver
Tidsskriftet Læring og Medier
Udgivelse
ISSN 1903-248X 2023, Vol. 16, nr. 28
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.