Med den nye formålsparagraf for Danmarks gymnasiale uddannelser har elever, forældre, lærere og ledere fået to nye ord at forholde sig til: klima og miljø. Samlet set peger den nye formålsparagraf i retningen af bæredygtighed, da klima og miljø i samspil med medmennesker, natur og samfund udgør en begrebslig femkløver, som slår de centrale betydningsstrenge an i det bæredygtighedsbegreb, som vi har lært at kende fra FNs 17 verdensmål. Men hvordan kan man som gymnasielærer i praksis orientere sin undervisning efter denne nye bæredygtighedsfemkløver, uden at eleverne får verdensmålsvæmmelse og klimakvalme? Dette spørgsmål er dunkel pædagogik ét muligt svar på. Ved at undervise ud fra den dunkle pædagogiks principper, sandsynliggør man som lærer, at ens elever ikke syner hen i kedsomhed og frustration over de voksnes løftede pegefingre, men snarere begejstres over, at der sker noget vildt, mærkværdigt og måske ligefrem chokerende i timerne med fokus på klimakrisen og bæredygtig udvikling.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Dunkel pædagogik i gymnasieskolen
Forfatter(e)
Martin Hauberg-Lund Laugesen
Udgiver
Systime
Udgivelse
Fodspor i evigheden : bæredygtighed, læring og gymnasiet
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
100
Udgivelsesår
2024
Uddannelse og samfund
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.