For de unge træder dilemmaet mellem at ville satse på sin egen personlige udvikling og at ville satse på de fælles opgaver mere og mere frem. Vi står midt i en samfundsudvikling, hvor det enkelte individ skal formes, træde i relief og være noget særligt. Samtidig har de unge en fælles kulturel og samfundsmæssig arv, som de skal tage vare på og forvalte til gavn for dem selv og for de kommende generationer. Hvordan forholder de unge sig til dette dilemma? Til belysning af dette spørgsmål vil jeg inddrage nogle af resultaterne fra en surveyundersøgelse blandt den halvdel af en ungdomgeneration, som vælger at tage en studieforberedende ungdomsuddannelse. Der deltog i alt 3380 elever fra udvalgte afgangsklasser i undersøgelsen. Resultaterne blev publiceret i bogen Unge mellem egne mål og fællesskab (Zeuner, 2000). Som udgangspunkt for denne artikel vil jeg se på, hvorledes en af de klassiske sociologer, nemlig Émile Durkheim, ser på spørgsmålet om individets udvikling over for fællesskabets udvikling.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Egen profil eller samfundsgaranti i uddannelse
Forfatter(e)
Lilli Zeuner
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2001 (10)
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2001
Uddannelse og samfund
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.