I det følgende understreges først eksamens betydning for arbejds- og undervisningsformer, hvilket hænger nært sammen med forholdet til en indsigt i læreprocesser og læringsteorier. Målet med fremstillingen er ikke en udtømmende fremstilling af dette felt, men at foretage nogle forhåbentlig relevante nedslag i det læringsteoretiske landskab. Herefter diskuteres hvilke klassiske og nye kompetencer vi har brug for at fokusere på i forhold til arbejdsmarkedets krav. En væsentlig pointe er at nye arbejdsformer ikke kan indføres uden at være forbundet med nye eksamensformer. Endelig beskrives forskellige klassiske og moderne eksamensformer og deres anvendelig-hed på den ene side til at fremme læring på højt niveau, og på den anden side til at udvikle nogle af de kompetencer som er relevante for jobfunktioner i et moderne samfund.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Eksamensformer: Valg med konsekvenser
Forfatter(e)
Hanne Leth Andersen
Udgiver
Aarhus Universitet
Udgivelse
Arbejdspapir fra Center for Undervisningsstudier
Genre
Arbejdspapir
Omfang, antal sider
46
Udgivelsesår
2005
Almen didaktik og pædagogik
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.