I Lovbekendtgørelsen om gymnasiet står der i §1, at gymnasieskolen i tilslutning til grundskolens 9. klasse i et treårigt forløb giver »en fortsat almendannende undervisning, som tillige giver det nødvendige grundlag for videregående studier…« , og i kan man i §1 læse, at undervisningen i gymnasiet »skal udgøre en helhed og skal sikre, at eleverne får både almendannelse og generel studiekompetence med henblik på at gennemføre videregående uddannelse.« I rapporten undersøges følgende tre temaer: Hvordan står det ifølge gymnasiets og universitetets aktører til med den faglige kompetence, lysten til at studere og valgkompetencen hos elever i gymnasiet og nye studerende på universitetet? Hvilke kontekster af organisatorisk, læringsmæssig og samfundsmæssig art fremmer eller hæmmer dannelsen af en brugbar studiekompetence hos unge mennesker? Hvilke forandringspotentialer kan i et udviklingsorienteret perspektiv aktiveres med henblik på at styrke gymnasieelevers studiekompetence og universiteternes evne til at modtage nye studerende på en hensigtsmæssig måde?
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Elev/student – en teoretisk og empirisk undersøgelse af begrebet studiekompetence
Forfatter(e)
Steen Beck og Birgitte Gottlieb
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 31-32
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
360
Udgivelsesår
2002
Almen didaktik og pædagogik
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.