Forskningsdatabase
Abstract

I Lovbekendtgørelsen om gymnasiet står der i §1, at gymnasieskolen i tilslutning til grundskolens 9. klasse i et treårigt forløb giver »en fortsat almendannende undervisning, som tillige giver det nødvendige grundlag for videregående studier…« , og i kan man i §1 læse, at undervisningen i gymnasiet »skal udgøre en helhed og skal sikre, at eleverne får både almendannelse og generel studiekompetence med henblik på at gennemføre videregående uddannelse.« I rapporten undersøges følgende tre temaer: Hvordan står det ifølge gymnasiets og universitetets aktører til med den faglige kompetence, lysten til at studere og valgkompetencen hos elever i gymnasiet og nye studerende på universitetet? Hvilke kontekster af organisatorisk, læringsmæssig og samfundsmæssig art fremmer eller hæmmer dannelsen af en brugbar studiekompetence hos unge mennesker? Hvilke forandringspotentialer kan i et udviklingsorienteret perspektiv aktiveres med henblik på at styrke gymnasieelevers studiekompetence og universiteternes evne til at modtage nye studerende på en hensigtsmæssig måde?

Fakta
Titel
Elev/student – en teoretisk og empirisk undersøgelse af begrebet studiekompetence
Forfatter(e)
Steen Beck og Birgitte Gottlieb
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 31-32
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
360
Udgivelsesår
2002

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.