Forskningsdatabase
Abstract

Denne publikation er del af den eksterne evaluering af de nordjyske gymnasiers og HFkurser fælles projekt under Det Digitale Nordjylland (DDN) – Pædagogisk anvendelse af IT i gymnasierne. Indledningsvis beskrives evalueringens problemformulering og metode. Der er anvendt en kvalitativ dataindsamlingsmetode via diskussionsværksteder med de involverede gymnasie- og HF-elever. Herefter følger analysen, der er opbygget over en række temaer. Temaerne er dels formuleret på forhånd fra evaluators side, og dels fremkommet gennem diskussionsværkstederne med gymnasie- og HF-eleverne. De temaer der er kommet fra eleverne selv er: Informationssøgning på internettet, opgaveløsning og formidling, databehandling, lærer- og elevansvar. De temaer der er formuleret af evaluator er: Samarbejde, fleksibilitet, differentiering og refleksion. Efter analysen findes evalueringsrapportens konklusion, der giver elevernes svar på, hvordan gode IT-støttede læreprocesser etableres i gymnasiet og HF. Konklusionen indeholder desuden evaluators perspektivering af evalueringens resultater.

Fakta
Titel
Elevers oplevelse af IT i gymnasiet og HF - Belyst gennem diskussionsværksteder med elever fra DDNs virtuelle gymnasieprojekt
Forfatter(e)
Annette Lorentsen og Mia Bech
Udgiver
Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Projektrapport
Omfang, antal sider
65
Udgivelsesår
2004

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.