Forskningsdatabase
Abstract

På Fredericia Gymnasium har der fra efteråret 2013 til efteråret 2014 kørt en række projekter med fokus på formativ evaluering på skriftligt arbejde. De to projekter, der er omdrejningspunktet i denne rapport, er dels et projekt med elevfeedback i dansk i en 2.g-klasse (projekt 1) og dels et projekt med elevretning på tværs af klasser på et 3.g samfundsfag A-hold (projekt 2). Det første projekt kører videre fra sidste år, hvor det indgik i UVM-projektet Styrket formativ evaluering og udvikling af evalueringskulturen1. Fokus i undersøgelsen er helt overordnet, hvilke kriterier der gør sig gældende i forhold til oplevet relevans af feedback på skriftligt arbejde. Det gælder både i forhold til at give feedback og at modtage den, og i den forbindelse vil der mere specifikt blive fokuseret på temaerne tillid/mistillid og symmetri/asymmetri. Begge projekter arbejder med en kombination af lærer-feedback og elev-feedback og det ene projekt arbejder desuden med elev-feedback på tværs af klasser og til dels også årgange.

Fakta
Titel
Elevfeedback og læring
Forfatter(e)
Gry Sandholm Jensen
Udgiver
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet
Udgivelse
Genre
Projektrapport
Omfang, antal sider
32
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.