Artiklen anskuer den øgede opmærksomhed på læringsmålsorienteret undervisning i et didaktisk perspektiv, idet den skitserer, hvordan forståelsen af det didaktiske valg historisk har udviklet sig som resultat af en øget kontingens ift. de tre nøgle-dimensioner, som den didaktiske trekant udpeger. På denne basis begrunder artiklen opkomsten af tre aktuelle fokuseringer inden for didaktisk tænkning i Danmark og Norden: 1) forståelsen af didaktik som dobbelt refleksionsvidenskab, 2) en øget dialog mellem didaktikken og curriculumtænkningen og 3) opmærksomheden på læringsmålsorienteret undervisning. Artiklen argumenterer for, at det didaktiske grundlag og sprog for læringsmålsorienteret undervisning må udvikles videre, og den udpeger indeværende særnummer af CURSIV som centralt i forhold hertil.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
En didaktisk begrundelse for læringsmålsorienteret undervisning
Forfatter(e)
Ane Qvortrup
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
Cursiv (19), 2016, s. 140-159
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
19
Udgivelsesår
2016
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.