"Når gymnasielærergerningen – ligesom store dele af resten af samfundet – er påvirket af forskellige moderniserings- og individualiseringsdiskurser, er det ikke uinteressant, hvordan de sætter sig igennem i forhold til denne gerning. I nærværende afhandling søges samtidens italesættelser og forholdsmåder i forhold til gymnasiegerningen af den grund undersøgt, og afhandlingens overordnede forskningsspørgsmål formuleres således som: Hvilke tendenser gør sig gældende i samtidens italesættelser af den gymnasiale lærergerning og med hvilke mulige konsekvenser? Det konkrete sted, hvor jeg „leder‟ efter samtidens tendenser og tager tidens „puls‟ og „temperatur‟, er i pædagogikum i det almene gymnasium. I afhandlingen „lyttes‟ til, hvordan forskellige pædagogikumaktører (kandidater og erfarne lærere), dvs. aktører, som er tilknyttet pædagogikum og samtidig også praktiserer gymnasielærergerningen, italesætter denne gerning. Hensigten er at: “...komme på bølgelængde med en periode og en kultur, som ikke er os for fremmed”. Det vil sige, at jeg retter blikket mod det, aktørerne forholder sig til, samt måden de gør det på. Valget af pædagogikumaktører giver den samlede mængde af italesættelser en såvel praktisk gymnasial som pædagogikummæssig forankring, hvilket giver mig mulighed for at tage „temperaturen‟ i såvel gymnasieregi som i pædagogikumregi. Samtidig giver det mig en chance for at tage „pulsen‟ hos kandidater såvel som hos erfarne lærere, der skal indvie kandidaterne i gymnasielærervirket."
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
En socialanalytisk tendensanalyse af samtidens italesættelser af den gymnasiale lærergerning
Forfatter(e)
Dion Rüsselbæk Hansen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
283
Udgivelsesår
2011
Uddannelse og samfund
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.