Forskningsdatabase
Abstract

Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte har bedt EVA om at gennemføre en evaluering af ungdomsuddannelsen HF-Søfart. I denne rapport fremlægges evalueringens analyser og konklusioner. HF-Søfart er en ungdomsuddannelse på tre år. Den kombinerer en gymnasial ungdomsuddannelse (hf) med en grundlæggende søfartsuddannelse. Uddannelsen skal bidrage til at nå 95-%-målsætningen ved at gøre det muligt og attraktivt at få en hf-eksamen for en gruppe unge, der ellers ikke ville have påbegyndt, endsige gennemført, en ungdomsuddannelse. Den primære målgruppe kan dermed karakteriseres som ikkeboglige drenge. I forlængelse heraf skal uddannelsen øge rekrutteringsgrundlaget for de videregående uddannelser og dermed understøtte 60-%-målsætningen. Set i dette perspektiv henvender uddannelsen sig også til målrettede unge, der ved, at de gerne vil have en maritim officersuddannelse. For branchen og for skolerne er det endvidere et mål i sig selv, at eleverne fortsætter på søfartsuddannelserne og erhvervene i Det Blå Danmark. Uddannelsen har været udbudt siden 1998. Der har indtil 2011 været et optag på i alt 1134 elever. Evalueringen af HF-Søfart vurderer, i hvilket omfang HF-Søfart-uddannelsen lever op til sit formål med fokus på uddannelsens sigte mod videregående uddannelse og på den måde bidrager til at nå 95- og 60-procentmålsætningerne. I den forbindelse vurderer evalueringen, i hvilket omfang og hvordan tilrettelæggelsen og gennemførelsen af uddannelsen og samspillet mellem udbyderne af hf-delen og de maritime uddannelsesinstitutioner understøtter målopfyldelsen.

Fakta
Titel
Evaluering af HF-Søfart
Forfatter(e)
Helene Brochmann
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
65
Udgivelsesår
2013

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.