Forskningsdatabase
Abstract

Som et led i Tornbjerg Gymnasiums profilering som it-gymnasium blev klassen 1.z i 2004 udstyret med tabletcomputere – formentlig som den første klasse i Danmark. »Tabletklassen« indgår som et prioriteret element i skolens samlede IT-strategi. En tabletcomputer er en lille smart, bærbar computer, som er særdeles fleksibel og let tilgængelig. Den har en trykfølsom og aftagelig skærm med tilhørende pen, og den kan udstyres med særlige programmer, som udnytter disse faciliteter. Den adskiller sig herved fra almindelige bærbare computere, hvad angår tilgængelighed med hensyn til notat- og læsefunktioner. På Tornbjerg Gymnasium er tabletterne endvidere koblet trådløst op på skolens server. Tornbjerg Gymnasium har sammen med IFPR søgt om og fået bevilget midler fra Undervisningsministeriet til en undersøgelse af, hvordan anvendelsen af tabletterne har indflydelse på undervisningens organisering og brug af læremidler, klasserumskulturen og elevernes refleksionsarbejde. Med dette fokus på tabletcomputere adskiller undersøgelsen sig altså fra allerede foreliggende undersøgelser af almindelige computere, bærbare som stationære. Der vil derfor med denne undersøgelse blive etableret mulighed for en komparativ analyse af effekterne af de to computertyper, hvilket dog ikke foretages i denne undersøgelse. Undersøgelsen strækker sig over 2 semestre (forår og efterår 2005). Formålet har i undersøgelsens 1. semester været at undersøge hvilken indflydelse tabletten har på undervisningen i fællesfagene. Fokus i 2. semester har været en sammenligning af undervisning med og uden brug af tabletter, med inddragelse af undervisningen i valgfagene. Undersøgelsen skulle oprindelig have været påbegyndt januar 2005, men da projektet først blev godkendt af Undervisningsministeriet ultimo februar, er undersøgelsen i foråret blevet gennemført som en pilotfase med fokus på brugen af e-bøger og tablettens notatfunktionsprogrammer. I efteråret 2005 har fokus i undersøgelsen været toleddet: dels tabletternes indflydelse på klasserumskulturen og organiseringen af undervisningen, dels elevernes læringsstil og tænkestil og den mulige indflydelse på elevernes anvendelse af tabletten.

Fakta
Titel
Evaluering af tablettens indvirkning på læring og undervisningspraksis
Forfatter(e)
Niels Knap og Elsebeth Lauridsen
Udgiver
VoksenUddannelsescenter Frederiksberg; VUC Hvidovre-Amager
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 63
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
118
Udgivelsesår
2007

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.