I responsen på fire artikler bragt i denne udgave af CURSIV demonstrerer jeg nogle af de potentialer, jeg ser for sammenlignende fagdidaktik. For mig at se må det anerkendes, at fag- og fagområdedidaktikker er forskellige, og at de reagerer forskelligt på strømninger i samfund og kultur. Der er både i videnskabsfagene og skolefagene en diversitet i fagenes og områdernes forskellige funktioner i samfundet. Potentialer for sammenlignende fagdidaktik ser jeg i den befrugtning, som de forskellige fagdidaktikker kan indgå gensidigt i. Således ser jeg sammenlignende fagdidaktik som en hjælpedisciplin til de enkelte fag- og fagområdedidaktikker med den hensigt at give de enkelte fag- og fagområdedidaktikker mulighed for at spejle egne behandlinger af centrale spørgsmål og begreber i andres behandlinger.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Færdigheder og produktion af udtryk
Forfatter(e)
Lena Lindenskov
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2011 (7)
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
6
Udgivelsesår
2011
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.