Forskningsdatabase
Abstract

I responsen på fire artikler bragt i denne udgave af CURSIV demonstrerer jeg nogle af de potentialer, jeg ser for sammenlignende fagdidaktik. For mig at se må det anerkendes, at fag- og fagområdedidaktikker er forskellige, og at de reagerer forskelligt på strømninger i samfund og kultur. Der er både i videnskabsfagene og skolefagene en diversitet i fagenes og områdernes forskellige funktioner i samfundet. Potentialer for sammenlignende fagdidaktik ser jeg i den befrugtning, som de forskellige fagdidaktikker kan indgå gensidigt i. Således ser jeg sammenlignende fagdidaktik som en hjælpedisciplin til de enkelte fag- og fagområdedidaktikker med den hensigt at give de enkelte fag- og fagområdedidaktikker mulighed for at spejle egne behandlinger af centrale spørgsmål og begreber i andres behandlinger.

Fakta
Titel
Færdigheder og produktion af udtryk
Forfatter(e)
Lena Lindenskov
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2011 (7)
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
6
Udgivelsesår
2011

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.