Forskningsdatabase
Abstract

Hvad er den nødvendige og tilstrækkelige fagrække for elever i det ’fremtidens gymnasium’, som er på tegnebrættet? Svaret afhænger af uddannelsens formål. Det foreslås, at man erstatter ’almen dannelse’ og ’studiekompetence’ med begreber, som er klare og kan bruges til planlægning og evaluering. Videre foreslås det, at man i gymnasiet indfører tre fagrækker, der hver kendetegnes ved deres arbejds- og evalueringsformer, og som hver giver deres bidrag til opfyldelsen af formålet.

Fakta
Titel
Fag og fontange
Forfatter(e)
Finn Hauberg Mortensen
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2002 (10)
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2002

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.