Hvad er den nødvendige og tilstrækkelige fagrække for elever i det ’fremtidens gymnasium’, som er på tegnebrættet? Svaret afhænger af uddannelsens formål. Det foreslås, at man erstatter ’almen dannelse’ og ’studiekompetence’ med begreber, som er klare og kan bruges til planlægning og evaluering. Videre foreslås det, at man i gymnasiet indfører tre fagrækker, der hver kendetegnes ved deres arbejds- og evalueringsformer, og som hver giver deres bidrag til opfyldelsen af formålet.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Fag og fontange
Forfatter(e)
Finn Hauberg Mortensen
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2002 (10)
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2002
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.