Forskningsdatabase
Abstract

Centralt i matematikkens didaktik står bestræbelsen på at udvikle en faglig designvidenskab, hvor det der udforskes gennem design er undervisning i faget. Man kan selvfølgelig straks indvende, at enhver lærer dagligt designer undervisning, uden at hun – eller andre – vil betragte det som en videnskabelig aktivitet. Det er således nødvendigt nærmere at præcisere, hvad vi i denne sammenhæng mener med ”design”, hvad det vil sige at forske i og med sådanne designs, hvilken type af viden det kan føre til, og hvordan det hænger sammen med – fx kan bidrage til – almindelig undervisningspraksis.

Fakta
Titel
Fagdidaktik som faglig designvidenskab
Forfatter(e)
Carl Winsløw
Udgiver
Hans Reitzel
Udgivelse
Gymnasiepædagogik – en grundbog, pp. 257-266.
Genre
Undervisningsartikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2013

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.