Forskningsdatabase
Abstract

Tre ind-i-hinanden-gribende, men logisk adskillelige problemfelter, er grundlæggende for forståelsen af fagdidaktik som fænomen og virksomhed og af de vilkår, der gælder i relation til både uddannelse og forskning, nemlig en fag-pædagogik-relation, en teori-praksis-relation og en institutions-relation. I det følgende vil jeg koncentrere mig om fag-pædagogik-relationen. Jeg vil fundere min analyse i en model, der dels systematiserer det analyserede relationsfelt, dels vil åbne for mere eksplicit inddragelse af de to øvrige relationsdimensioner i et videre arbejde. Min hensigt er tillige at frembringe et systematisk grundlag for studiet af forholdet mellem fag og pædagogik (didaktik) i et sammenlignende fagdidaktisk perspektiv (jf. Nielsen 2011a), og det vil jeg eksemplificere hen mod slutningen. Som grundlag for det følgende henvises desuden til Nielsen (2004a, 2004b, 2005). Men først vil jeg med basis i udviklingen på DLH gøre en historisk ekskurs i den hensigt at konkretisere min problemstilling.

Fakta
Titel
Fagdidaktik som integrativt relationsfelt
Forfatter(e)
Frede V. Nielsen
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
23
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.