Forskningsdatabase
Abstract

Denne responsartikel relaterer sig primært til Frede V. Nielsens artikel Fagdidaktik som integrativt relationsfelt. Den har særlig fokus på fagdidaktikkens autonomi og på fagdidaktikkens indholdsbestemmelse, som jeg vil diskutere nærmere ud fra Wolfgang Klafkis begreb om kategorial dannelse. Desuden kommenteres Nielsens fagdidaktiske model ud fra et spørgsmål om fagdidaktik som segmentering af fagligt indhold. Endelig vil spørgsmålet om fagdidaktikkens repræsentation som semiotisk fænomen blive kommenteret ud fra Sigmund Ongstads artikel Komparativ fagdidaktikk? Eksempler, hypoteser og forutsetninger med henblik på at drøfte en semiotisk forståelse af det fagdidaktiske indhold som indsnit i virkeligheden.

Fakta
Titel
Fagdidaktikkens autonomi
Forfatter(e)
Helle Munkholm Davidsen
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
11
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.