Forskningsdatabase
Abstract

I denne artikel vil jeg se på fagdidaktik i en diskursanalytisk sammenhæng og forsøgsvis bidrage til at udvide optikken på fagdidaktik som fænomen og virksomhed. En diskurs kan meget overordnet defineres som ”en bestemt måde at tale om og forstå verden (eller et udsnit af verden) på” (Winther Jørgensen og Phillips, 1999: 9). Fagdidaktik er i sig selv en diskursiv praksis, der har som iboende formål at udvikle forskellige måder at tale om og forstå undervisning, fag og læring på. Udgangspunktet for artiklen er, at den måde forskellige fagdidaktikske retninger og skoler ’taler’ og ’forstår’ på, også er en diskursiv praksis. Sigtet er dermed med diskursanalysen at etablere et metaperspektiv på fagdidaktik.

Fakta
Titel
Fagdidaktiske diskurser: Fagdidaktik som videnskab, som politisk diskurs og som praksisvejledning
Forfatter(e)
Jens Jørgen Hansen
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
11
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.