Forskningsdatabase
Abstract

Det er svært at forestille sig en hverdag, der ikke indeholder tale og lytning. Mundtlighed er centralt i alle livets forhold. I artiklen præsenteres bogen ’Mundtlighed og fagdidaktik’, der sætter fokus på tale og lytning i en institutionel kontekst, herunder skolen, for at give et bud på den faglige mundtlighed. Fagområdet mundtlighed bliver dels beskrevet i et bredt perspektiv, hvor mundtlighed forstås som en del af den menneskelige natur, dels som et læringsmedie, altså mundtlighedsdidaktik og undervisning i mundtlighed i praksis.

Fakta
Titel
Faglig mundtlighed og dialogisk undersøgelse
Forfatter(e)
Tina Høegh
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gympæd 2.0 (21), s. 14-18
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
5
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.