Det er en udokumenteret fordom at danske unge bliver stadigt dårligere til at skrive. Hvad der er iøjnespringende sandt, er imidlertid, at stadigt flere danske unge skal leve op til stadigt højere krav om skriftlig kompetence. Det er vitalt, at skriftlighed og skrivedidaktik bliver prioriteret på alle uddannelsesniveauer. I de gymnasiale uddannelser er der nok at tage fat på, som det ses af den aktuelle evaluering "Ny skriftlighed?". På IFPR er skriveforskning et prioriteret indsatsområde, og vi har netop igangsat forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed. I artiklen fortæller Ellen Krogh om hvordan man i forskningsprojektet har fulgt tre 9. klasser forskellige steder i landet, for at undersøge, hvordan de klarer sig skriftligt i overgangen mellem folkskolen og ungdomsuddannelserne.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Faglighed og skriftlighed
Forfatter(e)
Ellen Krogh
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
GymPæd 2.0, 2009 (2), s. 5-7
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2009
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.