Forskningsdatabase
Abstract

Det er en udokumenteret fordom at danske unge bliver stadigt dårligere til at skrive. Hvad der er iøjnespringende sandt, er imidlertid, at stadigt flere danske unge skal leve op til stadigt højere krav om skriftlig kompetence. Det er vitalt, at skriftlighed og skrivedidaktik bliver prioriteret på alle uddannelsesniveauer. I de gymnasiale uddannelser er der nok at tage fat på, som det ses af den aktuelle evaluering "Ny skriftlighed?". På IFPR er skriveforskning et prioriteret indsatsområde, og vi har netop igangsat forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed. I artiklen fortæller Ellen Krogh om hvordan man i forskningsprojektet har fulgt tre 9. klasser forskellige steder i landet, for at undersøge, hvordan de klarer sig skriftligt i overgangen mellem folkskolen og ungdomsuddannelserne.

Fakta
Titel
Faglighed og skriftlighed
Forfatter(e)
Ellen Krogh
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
GymPæd 2.0, 2009 (2), s. 5-7
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.