I denne rapport beskriver vi resultater af undersøgelsen ’Forestillinger om og veje til at blive gymnasielærer’, som Institut for Naturfagenes Didaktik har gennemført i 2018. Vi præsenterer først undersøgelsens formål og metode. Dernæst sammenfatter vi undersøgelsens resultater, og vi giver et bud på, hvordan vi i 2019 kan arbejde videre med resultaterne. Efter sammenfatningen uddyber vi undersøgelsens resultater ved at præsentere de foreløbige analyser af de indsamlede data. Formålet med undersøgelsen er at afdække forestillinger om og veje til at blive gymnasielærer ved at besvare disse spørgsmål: Hvilke forestillinger om gymnasielærerprofessionen findes hos gymnasieelever, hvad karakteriserer deres faglige interesser og overvejelser om valg af uddannelse?Undersøgelsens resultater kan bidrage med viden om professionsforestillinger, overvejelser om uddannelsesvalg og faglige interesser hos potentielle studerende og om pædagogikumkandidaters veje til at blive gymnasielærer. Resultaterne vil kunne anvendes til at tydeliggøre gymnasielærerprofessionen som en mulig karrierevej på SCIENCE og på hele KU, dels i rekrutteringen af nye studerende, og dels i fastholdelsen af studerende, der kunne være interesseret i at blive gymnasielærer.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Forestillinger om og veje til at blive gymnasielærer
Forfatter(e)
Dorte Christiansen Elmeskov og Christine Holm
Udgiver
Institut for Naturfagsdidaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
33
Udgivelsesår
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.