Det danske samfund bliver mere mangfoldigt, hvilket kan udfordre sammenhængskraften. Derfor er det relevant at undersøge sammenhængen mellem diversitet og oplevelsen af en inkluderende kultur i den offentlige sektor. Baseret på data fra elever og lærere på 104 danske gymnasier undersøger artiklen sammenhængen mellem etnisk diversitet og oplevelsen af en inkluderende kultur, samt hvilken rolle inkluderende ledelse spiller herfor. Resultaterne indikerer en negativ sammenhæng mellem elevernes etniske diversitet og deres oplevelse af en inkluderende kultur blandt eleverne, men en positiv sammenhæng med lærernes oplevelse af en inkluderende kultur blandt lærerne. Lærernes og elevernes oplevelse af inkluderende kultur er ikke relateret til hinanden. Højere niveauer af inkluderende ledelse styrker denne sammenhæng for lærerne. Artiklen anbefaler yderligere undersøgelser med stærkere forskningsdesigns og mere sikre data.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Forskellige Sammen? Etnisk diversitet, oplevelsen af en inkluderende kultur og inkluderende ledelse på de danske gymnasier
Forfatter(e)
Mads Pieter Van Luttervelt
Udgiver
CAST - Center for Anvendt Sundhedstjenesteforskning og Teknologivurdering, SDU
Udgivelse
Politica - Tidsskrift for politisk videnskab
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
25
Udgivelsesår
2024
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.