Aalborg Katedralskole har på forsøgsbasis oprettet en toårig hf-uddannelse for unge med autismespektrumforstyrrelser (ASF). I alt ni kursister begyndte på det særligt tilrettelagte hf-forløb i august 2010. Undervisningsministeriet har bedt Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om at gennemføre en delevaluering og en slutevaluering af forsøgsordningen. EVA fremlægger i denne rapport resultaterne af delevalueringen som fokuserer på det første uddannelsesår, 2010/2011. Formålet med delevalueringen er at belyse hvordan og i hvilken grad det efter første uddannelsesår er lykkedes at konsolidere et bæredygtigt hf-forløb til målgruppen og dermed opfylde de centralt fastsatte krav om kursisternes udvikling af faglig indsigt, almendannelse og studiekompetencer. Efter forsøgsordningens 2. år gennemfører EVA en afsluttende evaluering der vil følge op på delevalueringen og de nye erfaringer der er gjort på 2. år. Desuden vil den afsluttende evaluering i højere grad end delevalueringen se på resultaterne af forsøget.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Forsøg med 2-årig hf–uddannelse for unge med ASF - delevaluering
Forfatter(e)
Tine Holm
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
26
Udgivelsesår
2011
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.