Forskningsdatabase
Abstract

Aalborg Katedralskole har på forsøgsbasis oprettet en toårig hf-uddannelse for unge med autismespektrumforstyrrelser (ASF). I alt ni kursister begyndte på det særligt tilrettelagte hf-forløb i august 2010. Undervisningsministeriet har bedt Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om at gennemføre en delevaluering og en slutevaluering af forsøgsordningen. EVA fremlægger i denne rapport resultaterne af delevalueringen som fokuserer på det første uddannelsesår, 2010/2011. Formålet med delevalueringen er at belyse hvordan og i hvilken grad det efter første uddannelsesår er lykkedes at konsolidere et bæredygtigt hf-forløb til målgruppen og dermed opfylde de centralt fastsatte krav om kursisternes udvikling af faglig indsigt, almendannelse og studiekompetencer. Efter forsøgsordningens 2. år gennemfører EVA en afsluttende evaluering der vil følge op på delevalueringen og de nye erfaringer der er gjort på 2. år. Desuden vil den afsluttende evaluering i højere grad end delevalueringen se på resultaterne af forsøget.

Fakta
Titel
Forsøg med 2-årig hf–uddannelse for unge med ASF - delevaluering
Forfatter(e)
Tine Holm
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
26
Udgivelsesår
2011

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.