Undervisning og uddannelse kan både skabe og fjerne unges motivation for bestemte fag eller for at uddanne sig overhovedet. Denne rapport præsenterer hovedresultaterne fra et projekt, som har forsøgt at sætte fokus på, hvad gymnasieelever synes er interessant ved de naturvidenskabelige fag, og hvordan man kan tilrettelægge undervisning på en måde, som vækker elevernes interesse. Projektet omfatter en undersøgelsesfase, hvor elever og lærere på tre skoler er blevet interviewet og observeret, og hvor lærere i dialog med forskere har designet undervisningsforløb, som kunne understøtte elevernes interesser. Rapporten præsenterer de væsentligste punkter fra undersøgelsen og nogle af de pædagogiske greb, man kan bruge for at tage højde for de erfaringer, lærere og elever gav udtryk for. Undersøgelsen er gennemført af Henriette Tolstrup Holmegaard, Lene Møller Madsen, Sofie Birch Jensen og Lars Ulriksen. Endvidere har Olga Trolle og Dorte Christiansen Elmeskov deltaget i undersøgelsesfasen, først og fremmest med spørgeskemaundersøgelserne. Alle er tilknyttet Institut for Naturfagenes Didaktik ved Københavns Universitet. Projektet er gennemført i samarbejde med Forum 100% og er finansieret af de involverede skoler samt af en bevilling fra Undervisningsministeriet. Projektet blev gennemført i perioden maj 2012 til juni 2013. Rapporten blev afsluttet 1. oktober 2013 og præsenteret ved en konference den 7. november 2013.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Forstå, Fange og Fastholde: Gymnasieelever, undervisning og interesse for naturfag
Forfatter(e)
Henriette Tolstrup Holmegaard, Lene Møller Madsen, Sofie Birch Jensen og Lars Ulriksen
Udgiver
Erhvervskolernes Forlag
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
48
Udgivelsesår
2013
STEM-fag
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.