Forskningsdatabase
Abstract

Artiklen undersøger, hvordan udvikling har været forstået og praktiseret i de gymnasiale uddannelser siden millenniumskiftet. I denne periode forlades forsøgsformatet, hvor forandringer sættes i værk på grundlag af afrapporteret afprøvning. Det afløses af udviklingsformater, der udvikles historisk, og i samtiden typisk gennemføres i lokale skoleorganisationer som fortløbende respons på forandringer i omverdenen og understøttet af forskning. De empiriske cases, der studeres i artiklen, er projekter, der har været gennemført i regi af uddannelsesforskere ved DIG. Vi spørger til udviklingsprojekternes fokus og deres forvaltning af didaktisk professionalitet. Undersøgelsen struktureres i tre faser. I perioden før indholdsreformen i 2005 undersøges et top down-udviklingsformat, hvor eksperter tilrettelægger en produktivt organiseret efteruddannelsesmodel. I den efterfølgende periode ser vi på et reformbestemt udviklingsarbejde, hvor en top down-model delvist anfægtes af lokal realisering, og hvor de tilknyttede forskere indtager rollen som kritiske, formative evaluatorer. De to cases fra samtiden viser, hvordan udviklingsarbejde initieres lokalt på skoler, og forskere tilknyttes som sparringspartnere i skolernes løbende udviklingsarbejde. Sammenfattende peger artiklen på, at professionalisering og didaktisering er to sider af samme sag, og at professionalisering og didaktisering ikke mindst er drevet af det enkelte gymnasiums behov for en fortsat balancering af responsibilitet og accountabilitet.

Fakta
Titel
Fra forsøg til udvikling : mod didaktisk professionalisering af udviklingsarbejde
Forfatter(e)
Ellen Krogh, Peter Henrik Raae
Udgiver
Syddansk Universitet. Institut for Design og Kommunikation
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, nr. 122, s. 181-208, ISSN 1399-6096
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
27
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.