Forskningsdatabase
Abstract

Skal vi sikre, at flere unge gennemfører en ungdomsuddannelse, er der blandt andet behov for tiltag, som skaber større rummelighed i ungdomsuddannelserne og på arbejdsmarkedet. Der er derfor grund til at se på ungdomsuddannelsernes tilrettelæggelse, hvor mere praktiske indgange må forventes at kunne fastholde flere unge. Større fokus på uddannelsens sociale miljø og den enkelte elevs velbefindende ser også ud til at være vigtig. Selv om vores viden om de unge uden uddannelse er betydelig, ville der være perspektiver i at udnytte eksisterende muligheder for at få belyst, hvad det er for forhold, der gør, at en ikke ubetydelig gruppe af unge med svag social baggrund og ringe boglige kompetencer alligevel formår at gennemføre en ungdomsuddannelse.

Fakta
Titel
Fra grundskolen til ungdomsuddannelserne
Forfatter(e)
Torben Pilegaard Jensen
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2006 (4)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2006

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.