Forskningsdatabase
Abstract

Der min klare overbevisning at opgaveark kan være med til at bygge bro mellem et museum og skolen. Som Marianne Foss Mortensen påpeger, er der en del punkter der skal observeres under designet af opgaveark. Primært er det vigtigt at holde en stringent linje mellem det museet vil med sin udstilling, og det som skolen har brug for ved et besøg. Jeg er helt enig i de 8 punkter som artiklen remser op som essentielle for designet af et opgaveark. Jeg er desuden overbevist om at alle museer med stor fordel kunne udvikle og gøre brug af sådanne opgaveark. Jeg kan se en stor fordel i at inddrage læreren i processen således at man sikrer læseplanens mål sammen med museets mål. Øvelsen vil også have den sidegevinst at formidlerne i de enkelte skoletjenester vil få en unik mulighed for at reflektere over egne procedurer og handlinger mens de designer deres nye opgaveark. Marianne Mortensens oprindelige artikel kan læses her.

Fakta
Titel
Fra North Carolina til Silkeborg!
Forfatter(e)
Allan L. Winther
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2008 (2), s. 87-90
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår
2008

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.