Stine Timmermann (ST) beskriver en form for undervisning som giver mindelser om min egen universitetsundervisning for ca. 40 år siden. I de mange år har i hvert fald gymnasiematematikundervisningen flyttet sig fra den beskrevne DSB matematikundervisning (Definition-Sætning-Bevis). For at studerende skal kunne forstå indholdet af beviser og indse nødvendigheden af beviser, skal dette trænes i den gymnasiale undervisning. Det er på det gymnasiale niveau at faget matematik udvikler sig fra at være et kundskabs- og færdighedsfag til også at være et videnskabsfag. Her udvider fagets genstandsfelt sig fra det konkrete til også at omfatte det abstrakte. Og hvor de der undervises, med stx-bekendtgørelsens ord gennemgår en “… udvikling fra elev til studerende”.Stine Timmermann oprindelige artikel kan læses her.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Fra overbevis til bevis
Forfatter(e)
H.C. Thomsen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2007 (3), s. 104-106
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2007
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.